چکیده
این جستار در پی تبیین آگاهی معلمان از فلسفه معلمی خویش و تأثیر آن در تربیت و زندگی انسان میباشد. این مقاله با روش تحلیلی – استنتاجی تهیه شده و در پی پاسخ به سؤالات زیر میباشد:۱- فلسفه آموزش و فلسفه معلمی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ ۲-رابطه بین این دو چه تأثیری در تربیت خواهد داشت؟ در این نوشتار ابتدا به تعریف از فلسفه آموزش سپس فلسفه معلمی پرداخته در پاسخ به سؤالات فوق که تربیت و معلم دو امر لازم و ملزوم هم بودهاند. با اشاره به نقش مراکز تربیت معلم و آموزش و پرورش در ایجاد هویت معلمی وتو جه به اهداف غایی تعلیم و تربیت در ارتقا و تثبیت فلسفه معلمی با اندیشه ورزی و کسب آگاهی از راه ایجاد تعادل و توازن در بین چهار رابطه با خود، خدا، خلق و خلقت است. در این مقاله مقصد و مطلوب ایجاد رابطه با خود و خدا یا همان خودشناسی تربیتی میباشد.
در جمعبندی بدین نتیجه رسیدیم که برای بقا و رشد در دنیایی که سراسر تغییرست معلمان نیز به مقدار زیادی انعطاف پذیری ذهنی و ذخیره بزرگی از تعادل احساسی و روانی نیازمندند. هر معلمی دارای فلسفهای خاص در زندگانی حرفهای خود میباشد که این فلسفیدن و اندیشه ورزی در ابتدا مستلزم آگاهی از خود بر طبق مبانی فلسفی و اهداف تربیتی میباشد که با دیالکتیک و فلسفه ورزی میتوان به کسب خودشناسی و دستیابی به یک زندگی بهتر نائل شد.
می توانید برای مطالعه ادامه مقاله، کتاب الکترونیک فلسفه آموزش را خریداری کنید.