
فرواخوان مقاله شماره ۳
فراخوان سومين شماره از دوفصلنامه فلسفه آموزش را در تصوير زير مشاهده مي كنيد. شما عزيزان مي توانيد مقالات خود را از طريق راه هاي ارتباطي ذكر شده در پوستر

گفتگوی مدیرکل کانون استان اردبیل با مدیرمسئول فصلنامه تخصصی فلسفه آموزش
✍️✍️✍️✍️✍️✍️ مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل طی دیدار با مدیرمسئول فصلنامه تخصصی فلسفه آموزش، گفت: یکی از رویکردهای مهم این نهاد؛ تقویت تفکر خلاقانه، نقادانه و خود مراقبتی کودکان

تبریک سردبیر به مناسبت سال جدید
شکر ایزد که ز تاراج خزان رخنه نیافت بوستانسمن و سرو و گل و شمشادت ورود به سده جدید و پشت سرگذاشتن یک سده پر فراز و نشیب در خود

مروري بر فصلنامه هاي اول و دوم
در اين مطلب نگاهي مختصر داريم به شماره هاي اول و دوم فصلنامه فلسفه آموزش .

سخن سردبیر
در نگی در نسبت ما با اپل گاز زدهمیل به خوردن میوه ممنوعه – بنا به روایتی میوه سیب در بهشت، وسوسه حوا و در نهایت کندن سیب ازدرخت ممنوعه

تأملی بر سواد فناوری معلمان در فرایند آموزش و یادگیری
چکیده در عصــر حاضــر کــودکان از روزی کــه بــه دنیــا میآینــد، غــرق فنــاوری هســتند. درواقــع، فنــاوری بخــش جداییناپذیـر زندگـی بشـر شـده اسـت. در حـوزه آمـوزش نیـز بـا گسـترش فناوریهـا، دانـش

مشکل ارزشیابی مجازی در پایه دوم دبستان
چگونه توانستیم مشکل ارزشیابی مجازی در پایه دوم دبستان را حل کنیم؟ اقــدام پژوهــی نوعــی مطالعــه و بررســی اســت کــه افــراد بــرای تغییــر وضعیــت نامطلــوب و رســیدن بــه وضعیــت نســبتا

دیباچهای بر مفهوم دیجی مدرنیسم و آموزش در عصر دیجیتال
چکیده تحلیــل رویکــرد، فلســفه و مبانــی دیجــی مدرنیســم، بــدون بررســی مدرنیســم امــری دشــوار اسـت. توصیـف ایـن پدیـده بـر اسـاس تحوالتـی کـه در دورههـای پیشـین رخ داد، تصویـر بهتری از چرایــی

فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و عدالت اجتماعی
چکیده در ایــن مقالــه تحلیلــی مارکسیســتی از عملکــرد و نقــش فعلــی فنــاوری اطلاعــات و ارتباطــات (فــاوا) در آموزش و پــرورش، بــا اشــاره خــاص بــه تحصیــل در انگلســتان، ارائــه خواهــد شــد.

بررسی فلسفی یادگیری معکوس
چکیده در ایـن مقالـه بـا اسـتفاده از روش پساپدیدارشناسـی به بررسـی نسـبت های بیـن معلـم و فراگیران بـا فنـاوری آمـوزش معکـوس خواهیـم پرداخـت. بـرای ایـن کار از مفاهیـم میانجیگـری فناورانـه

ماسک و آموزش: تجربه زیسته ی کلاس مشارکتی برخط
چکیده شـیوع ویـروس کرونـا و بـه دنبـال آن کـوچ سـریع نظـام هـای آموزشـی بـر بسـتر امـن شـبکه، مـا را بـه سـمت ناامنـی از جنـس کیفیـت آمـوزش هـا بـه سـبب عـدم

کرونا و مشکل آموزش در ایران: آموزش از دور یا دور از آموزش؟
چکیده هــدف اصلــی پژوهــش حاضــر واکاوی برخــی از مشــکالت آمــوزش مجــازی در دوران شــیوع ویــروس کرونــا نســبت بــه آمــوزش حضــوری چهره به چهــره می باشــد. بــا پاندمــی کوییــد ۹۱ در

هرمنوتیک صدای زنگ مدرسه
چکیده <<صـدای زنـگ مدرسـه>> یـک پدیـده تکرارشـونده در محیطهـای تربیتـی اسـت، ایـن صـدای آشــنا در خــود دارای وجه هــای ناآشــنا و ناآشــکار اســت، آشــکار کــردن ایــن وجه هــای ناآش کار

بـررسی شـروط قـاعده زریـن
بـررسی شـروط قـاعده زریـن به عنـوان راهــکاری بــرای رسیدن قضاوت اخلاقی دانش آموزان، و تعلیم آن توسط معلم اخلاق یکی از مهم ترین حوزه های انسانی را پوشش داده

سیر تاریخی تـربیت معلــم
چکیده هدف از این پژوهش تبیین و توصیف اساسنامه دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر سیر تاریخی تربیت معلم در کشور ایران میباشد. این مقاله به روش تحلیلی- اسنادی با الهام

تأثیـر شنـاخت اهـداف تـربیتی در فلسفه معلمی
چکیده این جستار در پی تبیین آگاهی معلمان از فلسفه معلمی خویش و تأثیر آن در تربیت و زندگی انسان میباشد. این مقاله با روش تحلیلی – استنتاجی تهیه شده

مسئلهای به نام معلم ایـرانی
چکیده امروزه تقریبا این وفاق شکل گرفته که اگر قرار است بهبودی در مسیر وظایف و کارکردهای نظام آموزش و پرورش کنونی ایجاد شود گریزی جز پروبلماتیزه کردن مفهومی به

ضرورت آموزش بهداشت و ارتقای سلامت جامعه
چکیده بهداشت عمومی گذشته از اینکه پدیده ای ظاهراً زیستی است، «یک امر اجتماعی» است. جامعه شناس شهیر فرانسوی برای تبیین امر اجتماعی تلاش زیادی نمود؛ اما یادمان باشد که

طرحواره اربـاب-رعیـت؛ کسـوف گفتــگو
مقدمه گفت و گو چیست و چه ویژگی اساسی این گفتگو را ممکن می کند؟ و اساساً چرا باید گفتگو کرد؟ تفاوت طرحواره ارباب و رعیتی با طرحواره مرجع و

معلم یا سلبریتی: ظهور سلبریتی های جادویی «معلم کنکور» در نظام آموزشی
چکیده دیباچه: در یکی از روزهای نخست دانشگاه، به همراه پیرمردی به سوی در خروجی دانشگاه می رفتم که مکالمه ام با وی در گرفت. میگفتم من از قدم زدن

تربیت همان خود تربیتی است
چکیده در عصر مدرن چالشهای نوظهور تربیتی برای جوامع با فرهنگهای گوناگون به وجود آمده است نهاد خانواده در عصر تولید و صنعت دچار بازتعریف مکانیکی شده است. والدینی که

آغاز به کار فصلنامه تخصصی فلسفه آموزش
فصلنامه فلسفه آموزش با رویکردی میان رشته ای در حوزه های فلسفه، علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی (آموزش و پرورش)، اقتصاد سیاسی و نقد و بررسی متون و نقد کتاب،

ایدئولوژی، آزادی و تربیت
چکیده انسان موجودي است که ميتواند به نوع خود بيانديشد و امکان وجودي خود را بررسي کند از اين رو زمان و مکان را ب هعنوان حد و مرز بودن