تربیت همان خود تربیتی است

چکیده

در عصر مدرن چالشهای نوظهور تربیتی برای جوامع با فرهنگ‌های گوناگون به وجود آمده است نهاد خانواده در عصر تولید و صنعت دچار بازتعریف مکانیکی شده است. والدینی که در گذشته بیش از همه چیز پدر یا مادر بودند الان بیشتر به چشم ابزار تولید نگریسته می شوند. دغدغه های تربیتی دولتها گرایش به آسایش و مصرف گرایی دارد در چنین شرایطی هر شخصی خودش مسئول تربیت خودش است اول از خانواده که اولین محیط اوست و سپس از جامعه می آموزد و در دیالکتیک با دیگری غربالگری می‌کند. یگانه روش تربیت گفتگوست گام اول گفتگو شنیدن است، تفکر گفتگوی با خود است، صدای خود راشنیدن هم یک هنر است یک هنر اصیل، بیایید بشنویم بعد گفتگو کنیم سپس به صورت تکوینی متفکر می شویم.

مقدمه

این نوشتار برداشتی از سخنرانی هانس گئورگ گادامر تحت عنوان خود تربیتی که به تاریخ ۱۹ می ۱۹۹۹ در مدرسه دیتریش بونهوفر ایراد شده است می‌باشد.
گادامر در ابتدا به این امر اشاره می‌کند که درست است من به‌عنوان سخنران دعوت شده‌ام ولی آمده‌ام تا از شما یاد بگیرم و توافق کرده‌ایم که خیلی وقت شما را نگیرم شما از یک پیرمرد انتظار ندارید که در اوج قدرت باشد ولی از هر پیرمرد می‌توان انتظار داشت که کوه تجربه باشد. امروز من با سؤالات زیادی روبه رو هستم من نیاز دارم بدانم اوضاع مدارس امروز چگونه است؟ نگرانی‌های والدین چیست؟ نگرانی‌های شما در مورد دختران و پسرانتان چیست؟ و همه این‌ها را باید از خود اولیا فهمید. ادعای من این است که انسان فقط از طریق گفتگو می‌تواند بیاموزد البته این مسئله است که من دردهه های اخیر در ضمن تلاش‌های فلسفی خود به آن رسیده‌ام.

می توانید برای مطالعه ادامه مقاله، کتاب الکترونیک فلسفه آموزش را خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *